
Advertising Standards Authority         

Broadcast Advertising 
Adjudications  
 
4 May 2005  

 



 2

ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT 
 
Activision (UK) Ltd ……………………………………………………………………………….. 3 
 
Associated Newspapers Ltd t/a Mail on Sunday ……………………………………………… 4 
 
British Telecommunications plc ……………………………………………………………....... 6   
 
DFS Trading Ltd ………………………………………………………………………………….. 7 
 
Isomers Laboratories …………………………………………………………………………….. 9 
 
Yes ……………………………………………………………………………………………….. 14 
 



 3

ADVERTISER:  Activision (UK) Ltd 
 
AGENCY:   Premier Communications 
 
Date:    4 May 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  37 
 
 
COMPLAINT: 
A commercial for Mercenaries Playground of Destruction featured clips from the 16+ 
certificate computer game, including buildings, a tank, and helicopters exploding. The 
voice-over, and text on screen, said "You are a mercenary. Blow up anything. Blow it up 
again. Keep blowing stuff up. Blow the living hell out of it. Blow the living hell out of it some 
more." 
 
Viewers complained that the advertisement was gratuitously violent, was an incitement to 
violence, and was inappropriate given current worldwide terrorism and suicide bombings. 
Two viewers objected to the use of the word "hell". 
 
ADJUDICATION: Complaint not upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said that the advertising was cleared 
with a restriction to keep it away from programmes made specifically for children. It 
considered this restriction was appropriate as the product was clearly established as a 
fantasy war game. It believed it was different in content to other games, which invited 
players to act out violence in realistic urban settings.  
 
We agreed with the BACC that the animated graphics were more fantastical than realistic. 
The tone was unthreatening, made lighter by the mock seriousness of the voice-over. The 
explosions were similar in style to the type seen in action adventure films frequently 
broadcast before the watershed. We did not believe the advertisement was an incitement 
to violence.  
 
We understand the unease some viewers feel about the inclusion of explosions or war 
references in television advertising. However, it would be overly restrictive and 
impracticable to prohibit all such images or references since they appear so frequently in 
films and programmes. None the less, we would expect the commercials to be sensitively 
scheduled away from news stories of war coverage or bombings. In this case, we had no 
reports of the advertisement being shown inappropriately. 
 
'Living hell' is in popular usage as a description of a type of bad situation. We did not 
consider that "Blow the living hell out of it" would ordinarily be considered swearing. 
Research has shown that the word 'hell' was not generally found to be offensive. 
 
In the circumstances, we did not believe the commercial breached the CAP (Broadcast) 
TV Advertising Standards Code. We investigated under Rules 6.1 (Offence), 6.2 (Violence 
and cruelty), and 7.3.7 (Use of scheduling restrictions). 



 4

ADVERTISER:   Associated Newspapers Ltd t/a Mail on Sunday 
 
AGENCY:    FCB Productions 
 
Date:     4 May 2005 
 
Media:    Television and National Press 
 
No. of complaints:  4  
 
 
COMPLAINT: 
A television advertisement for the Mail on Sunday said that there would be a free luxury 
goody bag inside every copy of the newspaper. It said that everyone was guaranteed a 
luxury gift. It showed several goody bags being opened and various items including a 
mobile phone, designer watch, car keys, Caribbean holiday postcards and a diamond 
bracelet fell out. That weekend, there were to be 10 goody bags each containing 
£100,000. On-screen text read 'prizes revealed over seven days' and the advertisement 
ended with the voiceover line 'starting in tomorrow's Mail on Sunday.' 
 
The flash on the front page of the Mail on Sunday read: 'Free Inside: Your luxury goody 
bag - a guaranteed luxury gift for everyone'. 
 
The complainants believed the television advertising was misleading because: 
 
1. it implied that all readers buying the Mail on Sunday (and no further editions) were 
guaranteed a prize and 
 
2. the reader needed to send away for the prize. 
 
3. One of the complainants also believed the front-page flash was misleading because it 
implied that all readers buying the Mail on Sunday (and no further editions) were 
guaranteed a gift. 
 
ADJUDICATION:  
1. Complaints upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said that the advertisement did not 
claim to offer prizes as a result of buying just the Sunday paper. It pointed to the on-screen 
text that said 'prizes revealed over seven days' and the voiceover line 'starting in 
tomorrow's Mail on Sunday.' It said, however, that many readers would receive their prize 
in fewer than seven days. 
 
The advertiser said that the advertisement simply informed viewers that there would be a 
luxury goody bag inside every copy of the Mail on Sunday. It said that the luxury gift 
referred to in the advertisement was guaranteed to everyone who collected five goody 
bags, and that the qualifications 'prizes revealed over seven days' and 'starting in …' 
referred to that. It added that the rules also contained a 'no purchase' route, by which 
viewers could take part in the offer without buying copies of the newspaper. 
 



 5

The advertisement referred to luxury goody bags inside every copy of the Mail on Sunday 
and went on to show examples of gifts contained in the goody bags. The voiceover said 
that everyone was guaranteed a luxury gift. We believed the natural assumption for 
viewers was that a gift of some kind was guaranteed for those who bought the Mail on 
Sunday and no further editions of the newspaper. However, a gift was only guaranteed for 
those who collected five goody bags from newspapers over the following three weeks. We 
did not believe that the advertisement made this clear. We did not think the on-screen text 
that read 'prizes revealed over seven days' or the voiceover that said 'starting in 
tomorrow's Mail on Sunday' would ensure viewers understood that it could take up to three 
weeks to collect the goody bags needed to claim a gift. Even if a 'no purchase' route was 
available, we considered that the advertising should have made it clear that participants 
would need to purchase subsequent editions to collect goody bags or go to the trouble of 
entering via the 'no purchase' route. The strong impression given in the rest of the 
advertisement was that a gift was guaranteed for purchasers of the Mail on Sunday that 
day. 
 
2. Complaints not upheld 
Although newspapers frequently made offers that CDs and suchlike would be contained 
inside particular editions, we did not believe viewers would reasonably expect the kind of 
valuable gifts or prizes included in this offer to actually be contained inside their 
newspaper. We thought it would be reasonable for the newspaper to contain a voucher or 
similar confirmation that would then need to be claimed. 
 
3. Complaint upheld 
The advertiser said newspaper promotions following the same basic format had been 
running for over 20 years. It believed the format was well-accepted and understood by the 
public. It said that there was a 'no purchase necessary' route for the promotion, so readers 
buying the Mail on Sunday would not need to buy further editions of the newspaper in 
order to take part. 
 
Clause 36.1 of CAP Code Edition 11 requires that reader promotions on the front page 
should ensure that consumers know whether they will be expected to buy subsequent 
editions of the publication. There was no mention of this on the front page of the Mail on 
Sunday. Clause 34.1 requires promotions to state the means of participation and any 
significant conditions. We considered it was a significant condition that should have been 
made clear in the advertising that participants would need to purchase subsequent 
editions to collect goody bags or go to the trouble of entering via the 'no purchase' route. 
 
The television advertising was in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards 
Code Rules 5.1 (Misleading advertising) for implying that a luxury goody bag gift was 
guaranteed on the Sunday when that was not the case and 5.2.3 (Qualifications) for not 
making sufficiently clear that a gift was guaranteed only to those who collected five goody 
bags over the following three weeks. It must not be shown again in that form. 
 
The front-page flash was in breach of CAP Code Edition 11 clauses 7.1 (Truthfulness), 
27.4 (Sales Promotion Rules), 34.1 (Significant conditions for promotions) and 36.1 (Front 
page flashes). 



 6

ADVERTISER:  British Telecommunications plc 
 
AGENCY:   Abbot Mead Vickers BBDO Ltd 
 
Date:    4 May 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  3 
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for BT's new 2MB Broadband service showed a man at home on his 
computer. The camera accelerated down the phone socket and the same man was then 
shown as if inside the computer talking to a BT representative. He told her that he just had 
a baby and that he wanted to share his photos with everyone and handed her his photo 
albums. The BT representative assured the man his photos would be safe. The camera 
then followed the photo albums through the phone socket to the home of an elderly couple 
who smiled at the photos of a baby that appeared to be downloading on-screen. The 
voiceover said 'Why wait? BT Broadband just got better. Share digital photos almost 
instantly with new 2MB Broadband.' 
 
Viewers complained that the advertisement was misleading as the upload speed (the 
speed at which data is transferred from the PC to the Internet) of BT's new 2MB 
Broadband service was no faster than BT's other broadband products or other providers. 
They believed the product offered no advantage over others for uploading photos. One 
viewer said he believed only the download speed was faster. 
 
ADJUDICATION: Complaints upheld 
The advertising agency said its intention was to convey the message that BT's Broadband 
package got better due to an increase in speed to 2MB, which allowed customers to carry 
out certain tasks quicker including downloading photos, music and video clips. As the 
sharing of photos involved both uploading and downloading (i.e. sending and receiving) it 
would be enhanced by higher speed Broadband due to the faster download speeds. It said 
it was not its intention to imply specifically that sharing photos had improved as a result of 
the speed increase but that this was a general benefit of Broadband. 
 
The BACC said the advertisement claimed that BT's Broadband service was faster than it 
was before enabling users to carry out tasks faster including sharing photos, which was a 
two way process. Although it may not be quicker to send photos it was quicker to receive 
them and therefore the overall speed of sharing photos was faster. 
 
As the advertisement did not make it clear that only the download speed of sharing photos 
was faster, we felt viewers could be misled about the new 2MB Broadband service. The 
advertisement showed a man wanting to send a large number of photos to a large number 
of people. We believed viewers could think that this part of the service also got better and 
was therefore faster with the new 2MB service, which would not be the case. The 
advertisement was found in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code 
Rule 5.1 (Misleading advertising) and 5.2.3 (Important limitations and qualifications). 
 



 7

ADVERTISER:  DFS Trading Ltd 
 
AGENCY: PWLC  
 
Date:    4 May 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  70 
 
 
COMPLAINT: 
An advertisement for DFS showed a number of abandoned sofas in various settings 
including by a busy roadside, in a park, a football pitch, under a motorway bridge and 
dumped in a canal. All the sofas looked old, tattered and dirty. The background music was 
'Non, Je Ne Regrette Rien' (No, I regret nothing) by Edith Piaf. On-screen text saying 
'Please dispose of your sofa responsibly' appeared at the start of the commercial. Towards 
the end, the caption 'New Sofa?' appeared on screen. The voiceover asked 'Time for a 
new sofa?' A young man was then seen relaxing on a new DFS sofa. The advertisement 
ended with the slogan 'Think Sofas. Think DFS'. 
 
Viewers complained that the advertisement was irresponsible as it both encouraged and 
condoned fly-tipping; an illegal activity that was harmful to the environment and put a 
financial burden on local authorities to clean up. One of the complainants said that 
showing a sofa dumped in a canal was particularly irresponsible as this could lead to 
blocked waterways and increase the risk of flooding. Several viewers said the on-screen 
text did not go far enough to encourage viewers to be responsible when disposing of their 
sofas. They believed the advertisement treated fly-tipping in a flippant way. A few 
commented on the music and said the underlying message was that such behaviour was 
acceptable. Some viewers thought the advertisement was in poor taste as it made light of 
a serious issue in order to sell furniture. Six of the complainants worked for different 
regional Environment Agency Offices. They highlighted the huge sums of money needed 
to clear up fly-tipping from the streets and countryside. They also believed the 
advertisement condoned such behaviour. 
 
ADJUDICATION: Complaints not upheld 
The advertising agency said the advertisement was first run on television in June 2004 and 
it was not aware of any complaints at that time or since. The advertisement always carried 
the advice to dispose of sofas responsibly making the point that DFS did not condone fly-
tipping in any form. It added that no action of fly-tipping was shown but only the results of 
sofas being left in unusual places. The on-screen text was a warning against such actions. 
 
The BACC said the creative treatment, which showed sofas in unexpected places, did not 
condone fly-tipping as there was a clear message to dispose of sofas responsibly. 
 
We understood why some viewers would not want to see an advertisement for sofas 
feature abandoned sofas as a prelude to getting a new one. We appreciated that fly-
tipping was both a serious and costly problem, however we did not believe this 
advertisement either encouraged or condoned disposing of sofas illegally. The 
advertisement was unlikely to be seen by most viewers as putting across a serious 



 8

message about the disposal of unwanted furniture, although we recognised this is what 
some viewers would have liked to have seen. 
 
The music and the visuals of the abandoned sofas added to the light-hearted humour of 
the advertisement. The song about having no regrets could be interpreted as not regretting 
getting a new sofa rather than not regretting dumping the old one irresponsibly. The 
advertisement did not actually show the sofas being dumped, which could have condoned 
this practice. Rather the sofas appeared deserted and out of place in their surroundings, 
which in our view, sent out the clear message that dumping sofas illegally was both anti-
social and unsightly. Advertisers are allowed to show anti-social behaviour in 
advertisements provided they are careful that they do not encourage or condone such 
behaviour or cause widespread offence. We believed that those viewers who may be pre-
disposed to dumping things illegally would do so anyway and were unlikely to be 
encouraged further having seen this advertisement. We did not believe responsible 
viewers would be encouraged nor did we believe the majority of viewers would see the 
light-hearted advertisement as condoning such behaviour. 
 
The advertisement was considered under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards 
Code Rules 6.1 (Offence) and 6.8 (Protection of the Environment) but was not found in 
breach. 



 9

ADVERTISER:   Isomers Laboratories 

BROADCASTER:   Vitality (Ideal Shopping Direct Plc) 
 

Date:    4 May 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
A teleshopping broadcast for Isomers Laboratories' range of beauty products used before 
and after photographs to illustrate the products' effects. A number of claims were made 
about the effectiveness of Matrixyl Wrinkle Defense System, Acetyl Hexapeptide 3, Desert 
Youth Anti-ageing Friendly Bacteria and Maxilip. 
 
1. A viewer complained that the broadcast was misleading as it used the same before and 
after photographs used to illustrate the effects of a different product range manufactured 
by another company that advertised on the same channel. 
 
2. On viewing the Isomers Laboratories broadcast, we had a number of concerns about 
the cosmetic claims it contained. 
 
Matrixyl Wrinkle Defense Serum:  
We were concerned that claims made for this product implied it brought about 
physiological changes, stimulated collagen production, repaired loss of elasticity and 
addressed deep lines. We challenged the following claims: 
 

•  "smooth out those visible signs of ageing, sallowness, lacklustre skin, loss of 
elasticity, lines and wrinkles, deeper lines and wrinkles." 

 
•  "you get the collagen boost, you support the collagen, you support the Glycose-

amino-glycans, you support your dermal matrix, you smooth out those lines and 
wrinkles you want your skin to be thicker and juicier and have much more collagen 
in." 

 
• "what you're actually doing is giving your skin micronised collagen, you're giving it 

the fragment of pro-collagen type 1, which is a messenger peptide that basically 
goes into the skin and helps to support and stimulate collagen in the skin." 

 
• "we're helping the skin to make its own food and we're helping it to support and 

stimulate its own collagen." 
 

• "this is going to really collagen, really re-fatten your skin: it's nourishing." 
 
 

• "the product has been studied against Retinol and Vitamin C and has performed 
equally if not better than both of those ingredients." 

 



 10

Acetyl Hexapeptide 3:  
We were concerned that claims made for this product made a direct comparison to Botox 
injections and implied that the product could achieve similar results. We challenged the 
following claims: 
 

• "This is similar to the kind of injections you can have, where you paralyse the 
muscles." 

 
• "If you were going to consider having injections then why not go for the topical 

alternative." 
 

• "within 15 days you get to see results." 
 

• "[there is a] measurable difference within 15 days." 
 
Desert Youth Anti-ageing Friendly Bacteria:  
We were concerned that claims made for this product implied long-term effects and that it 
acted deep within the skin rather than on the surface. We challenged the claims: 
 

• "24-hour hydration and balance due to climate control." 
 
• "retains, accumulates and sustains moisture in the skin." 

 
• "there are even studies that show you can use it on one day, and it literally can 

keep moisturising days later." 
 
Maxilip:  
We were concerned that claims made for this product implied it could achieve similar 
results to cosmetic procedures and achieve physiological changes.  We challenged the 
claims: 

• "this is actually the fat of the collagen, so now we have fat-based collagen to re-
fatten your lips, to plump up your lips, to add volume, to add fullness, to add the 
texture." 

 
• "The bow [of the lip] comes back up and it actually smoothes out, so this is what it 

does." 
 

 
• "[works] within 30 days" 
 
• "as you age you are losing the fat, you lose the fat, your lips thin out and the bow 

turns under, so there's all these things happening; so you want something that's 
going to start reversing that: you want something to re-fatten the bow." 

 
In addition to the cosmetic claims above, we challenged: 
 
3. Whether the testimonials used in the broadcast related to the advertised products. 
 



 11

4. The claim, apparently relating to the advertised products and contained in a testimonial, 
that "I looked ten years younger, it were really amazing". 
 
5. "[Isomers Laboratories] won entrepreneur of the year in Canada, we've won awards for 
our business, for our formulations."  
 
6. "if we [Isomers Laboratories] were to go head to head, I know this and I challenge 
anyone out there in the industry, if you go head to head with these ingredients and these 
formulations, we are way below price wise anything in the industry."  
 
ADJUDICATION: 
1. Complaint upheld 
The broadcaster, Ideal Shopping Direct plc, accepted that the same before and after 
photographs had been used to demonstrate the effects of two different product ranges and 
that that was likely to have confused viewers. However, the broadcaster said that both 
product ranges contained the same active ingredient (Matrixyl) and that the before and 
after photographs had been sourced from a study looking at that active ingredient. It 
asserted that because the before and after photographs showed the effect of the active 
ingredient in the advertised product, viewers would not have been substantively misled by 
the photographs. 
 
We noted that the before and after photographs did not relate to the advertised product, 
but had been sourced from a study that only looked at the effectiveness of the active 
ingredient. Because the subject of the photographs had not used the actual product, 
merely one of its ingredients, we concluded that the photographs were misleading. 
 
2. Complaint upheld  
The broadcaster submitted a large amount of evidence in support of the claims. 
 
Because of the scientific nature of some of the evidence, we consulted an expert. The 
expert had serious reservations about the quality of the evidence. He reported that the 
evidence was mostly from in vitro studies which were not adequately supported by in vivo 
trials. He said such evidence was insufficient to substantiate the claims, particularly given 
that some of them would represent a "breakthrough" and would require trials in peer 
reviewed journals and independent verification if they were to be substantiated. The expert 
found no acceptable evidence to support the claims in the material that had been 
submitted. In addition, he stated that, if substantiated, some of the claims for long-term 
physiological change would place the advertised products in the medicine category. 
 
In light of the expert's report, we concluded that the claims were misleading. 
 
3. Complaint upheld 
The broadcaster said it could not confirm that the testimonials used in the broadcast 
related to the products advertised. It said that when callers rang in to give testimonials they 
often referred to the whole range of products produced by Isomers Laboratories, which 
included products other than those advertised in the broadcast. It accepted that the 
broadcast did not state that the testimonials related to the advertiser's products in general 
and that this fact may not have been immediately obvious to all viewers. It said that the 
presenter should have pointed out the generality of the testimonials when introducing 
them. 



 12

 
We considered that the broadcast did not make clear what products the testimonials 
referred to and was therefore misleading. 
 
 
 
4. Complaint upheld 
The broadcaster said that the testimonial represented the personal opinion of the testifier. 
It said that the phrase "I looked ten years younger" was a commonplace figure of speech 
that would be understood as an expression of the testifier's satisfaction with the product, 
rather than an objective claim capable of substantiation. 
 
We considered that the claim, which indicated that the advertised product could make 
those who used it look ten years younger, was objective and capable of substantiation. We 
did not receive any evidence in support of the claim and therefore concluded that it was 
misleading. 
 
5. Complaint upheld 
The broadcaster submitted a number of letters which stated that Ms Manuela 
Marcheggiani, the owner of Isomers Laboratories, had been nominated for the 2003 
"Rotman Canadian Woman Entrepreneur of the Year Awards". The broadcaster also said 
that, in 2003 and 2004, Isomers Laboratories had been awarded a place in Chatelaine's 
"Canada's Top 100 Women Business Owners" list. A letter, from the teleshopping channel 
ShopNBC, stated that Ms Marcheggiani had been awarded the "Partner of the Year 
Award" in 2003.  Another letter, from Croda Canada Ltd (a pharmaceutical company), 
stated that Ms Manuela Marcheggiani was awarded Croda's "Award of Excellence" for a 
product called "Matryxil Wrinkle Defense Serum". 
 
We accepted that Ms Marcheggianni, as the owner of Isomers Laboratories, had received 
awards for her business. As regards the other claims, we noted that Ms Marcheggiani had 
only been nominated for the "Rotman Canadian Woman Entrepreneur of the Year 
Awards"; no evidence was submitted to show that she had won. We understood that 
Croda Canada Ltd was a private company, not a recognised award giving body; we 
considered that without specifying the source and nature of the award viewers were likely 
to be misled. While we noted that Isomers Laboratories had been given credit for its 
business, we considered that the claims relating to the entrepreneur of the year award and 
awards for formulations had not been substantiated and were therefore misleading. 
 
6. Complaint upheld 
The broadcaster quoted five price comparisons between an Isomers Laboratories product 
called Trace Elements Wrinkle Release which retailed at 35 USD and products produced 
by competitors that retailed at between 49 USD and 125 USD. It sent a printout from a 
website that featured those prices. 
 
The printout from a website submitted by the broadcaster did not state what ingredients 
were used in the products manufactured by Isomers Laboratories' competitors nor the 
concentration in which they were used. We received no evidence to show that the price 
comparisons quoted by the broadcaster compared similar products with the same 
ingredients and same formulations as the products manufactured by Isomers Laboratories. 
We concluded that the claim had not been substantiated and was misleading. 



 13

 
The broadcast was in breach of CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 
5.1 (Misleading Advertising), 5.2.1 (Claims - Evidence), 5.2.2 (Claims - Implications), 5.4.4 
(Creative treatments - Testimonials), 5.4.6 (Comparative Advertising) and 8.1.1 
(Assessment of Claims).  We reminded the broadcaster of its responsibilities under section 
(b) of the Introduction to the Code, which states "It is the responsibility of the broadcasters 
themselves to ensure the advertising they transmit complies with both the spirit and the 
letter of the Code." 
 



 14

 
ADVERTISER:  YES 
 
BROADCASTER:  YES 
 
Date:    4 May 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
Teleshopping channel YES offered a Zurich Swiss mens sports watch for sale. The 
presenter mentioned the manufacturer’s recommended retail price tag of £129.99, which 
was inside the presentation box. She pointed out to viewers that YES also sold the watch 
on its website for £129.99. This was given on screen as the YES Price. The 'Crash Price' 
for the watch that day was £10. 
 
A viewer did not believe that the watch was worth the amount the presenter had said, as 
the channel was able to sell it for £10. 
 
ADJUDICATION: Complaint upheld 
Teleshopping channels are entitled to lower their price for products but must ensure that 
comparative or illustrative prices, whether Recommended Retail Prices (RRP), guide 
prices or similar, are genuine and not likely to mislead. This applies to both direct and 
implied comparisons. 
 
YES said that it did not use guide prices in its advertising. It said that the on-screen YES 
Price was its web price, and the price at which the watch was always offered. The price 
would crash when offered live on television. It explained that its usual policy was for a 
committee to decide on the YES Price based on what it would expect the same or similar 
items to be sold for in good retail stores, mail order catalogues or other outlets. If the 
manufacturer put its RRP tag on the goods, this would also be taken into account when 
setting the YES web price. 
 
The advertiser said that in this case, the manufacturer's RRP was already in the 
presentation box, which was why it was referred to by the presenter. It believed that it 
would be difficult to avoid showing the RRP tag on camera without removing it. It felt that it 
would be inappropriate to interfere with the presentation box. During the investigation YES 
told us that it had reduced the website price for the watch to £59.  
 
Broadcasters must hold documentary evidence to support price claims before 
transmission. YES was unable to provide substantiation to show that the watch normally 
retailed for £129.99. In regard to its own website price, YES understood that goods had to 
have been offered, not sold, for 28 consecutive days in the previous six months in order for 
that price to be used as a reference. However, the ASA Committee of Advertising Practice 
(Broadcast) Help Note on Price Indications and Comparisons in Teleshopping Advertising 
 
 



 15

 makes clear that RRP or similar indications may only be quoted if:  
  
a. the product has been sold, on normal commercial terms, to significant and independent 
competitors of the advertiser; and  
 
b. the price does not differ significantly from the price at which the product has been 
generally sold.   
 
We considered that using the YES website price and mentioning the manufacturer's RRP 
was an illustrative price comparison. As YES was unable to provide evidence, the 
advertising breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code Rules 5.1 
(Misleading advertising), 5.2.1 (Evidence), and 5.3.1 (Accurate pricing). 


	ADVERTISER:  British Telecommunications plc
	No. of complaints:  70

