
 

Advertising Standards Authority         

Broadcast Advertising 
Adjudications  
 
1 March 2006 



 2

ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT 
 
Switchco t/a Digital UK ………………………………………………………………………….. 3 
 
Top Up TV Ltd ……………………………………………………………………………………. 5 
 
Vectone Bangla …………………………………………………………………………………... 7



 3

ADVERTISER:  Switchco t/a Digital UK 
 
AGENCY:   Abbott Mead Vickers BBDO Ltd  
 
Date:    1 March 2006 
 
Media:   Radio 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
An ad for digital TV said “The old way of watching our televisual sets will soon be ending.  
Some terribly bright sparks are bringing Blighty up to date by switching to Digital television.  
It’s the biggest event in broadcasting since the introduction of colour way back in 1967.  
The Border ITV region is the first to change starting in 2008. Going digital doesn’t have to 
be expensive.  You don’t have to buy a new telly or pay a subscription, unless you want to.  
To get the lowdown call Digital UK, the independent not for profit advisors on 0845 … or 
log on to digitaluk.co.uk.  Get set for digital”. 
 
The listener complained the ad was misleading, because it did not make clear that if 
consumers did not buy a new TV or choose to pay a subscription they needed to buy a set 
top box in order to receive a digital signal.  She was particularly concerned because the ad 
was broadcast in the Borders, the first part of the country to completely transfer to digital. 
 
ADJUDICATION: Complaint not upheld 
The Radio Advertising Clearance Centre (RACC) said the purpose of the ad was to 
reassure listeners that switching to digital TV was not going to incur significant costs.  
They said the ad made clear there was a cost to switch to digital and in no way indicated 
that the switch would be free or that no action was required on the part of the listener.  
They believed the ad clearly invited listeners to call a non-commercial advisory service or 
visit their website for further information.  
 
Abbot Mead Vickers (AMVBBDO) explained the ad was intended to reassure listeners that 
switching to digital did not need to be expensive.  They said the ad did not state at any 
point that switching would be free or that no action was needed on the part of consumers.  
They said they tried to keep their ads as clear and simple as possible because they 
understood how complicated and confusing the issues surrounding the switchover to 
digital TV could be to the public.  AMVBBDO said there were various options available to 
consumers apart from buying a new TV or signing up to subscription services, most 
notably Freeview which needed a set-top box and Freesat, which required a set-top box 
and mini-dish.  They said they were unable to answer all the questions consumers were 
likely to have in a single 40 second ad, which is why they directed listeners to contact 
Digital UK through their call centre or website where they could answer questions and 
explain exactly what options were available.  
 
The ASA noted the ad stated “Going Digital doesn’t have to be expensive” which we 
considered would make clear to the majority of listeners that there was a cost involved in 
making the switch.  We also noted the ad stated “to get the lowdown call Digital UK … or 
log on to digitaluk.co.uk”.  While we appreciated the listener’s concern, we considered that 



 4

the ad was intended to alleviate consumers’ fears about how much it could cost them to 
switch and to encourage them to call or visit the website to get more information.  We 
concluded the ad was unlikely to mislead. 
 
The ad was investigated under CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code 
section 2, rule 3 (Misleadingness) but was not found in breach. 



 5

 
ADVERTISER:  Top Up TV Ltd 
 
AGENCY:   HCA Entertainment 
 
Date:    1 March 2006 
 
Media:    Television and Catalogue 
 
No. of complaints:  11 
 
 
COMPLAINT: 
Ads for Top Up TV appeared on TV and in an Argos Catalogue.  The TV ad showed a man 
trying to put a biscuit into the slot of his Freeview TV box.  He said “What’s this?”  A 
woman replied “It’s our new set-top-box.  With a slot!”  He said “What’s the slot for?” and 
she replied “Well it’s not for putting biscuits in!”  The voiceover said “He’s takin’ the biscuit!  
Buy a box with a slot for your free-to-view channels and get Top Up TV as well.  Eleven 
quality channels through your aerial including UKTV Gold, British Eurosport, Discovery 
Channel and more for only £7.99 a month.  With no annual contract you can just subscribe 
on a monthly basis.  Call today or visit your electrical retailer.  Top Up TV!  It’s what the 
slot’s for.”  On-screen text said “Channels are broadcast at Top Up TV specific times”. 
 
The ad in the Argos catalogue included images for each of the available channels and 
displayed the times that each was broadcast on Top Up TV in small text diagonally across 
the image along with the channel logo. 
 
1. Eight viewers complained that the particular characteristics of the Top Up TV service 
(that channels could start or end part way through a programme and only a maximum of 
five of the eleven channels could be viewed at any one time) were not clear from the TV 
ad.  
 
2. Another complainant said that the text in the Argos catalogue which outlined the times 
of the channels was too small to read and would therefore mislead viewers as to the extent 
of the particular characteristics of the service. 
 
ADJUDICATION:  
1. Complaints upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said this issue had been looked at 
before by both Ofcom and the ASA and the revisions to the ad had resulted in the text 
“Channels are broadcast at Top Up TV Specific times” which they believed made clear the 
nature of the service. 
 
Top Up TV said the voiceover explained to viewers that 11 quality channels were available 
for a small monthly payment and without a long-term contract.  They said the on-screen 
text served to qualify this so it was clear that the channels were only available at certain 
times.  They did not think viewers could generally consider the text to mean anything other 
than Top Up TV broadcast their channels at specific times.  They said viewers would not 
generally expect all channels to offer continuous programming and there were other 
examples of channels which ran at specific times, including BBC3 and BBC4, which were 



 6

only broadcast after 7pm.  They said Channel 4's new channel MORE4 was also only 
broadcast after 6pm.  They said some channels, including Discovery Kids and ABC1, were 
also broadcast by different platforms at their own specific times which was not explained in 
any advertising for these platforms.  They said the channel suppliers for Top Up TV had 
undertaken to align the output times for their channels to fit around Top Up TV scheduling 
and channels therefore only stopped or started part way through a programme on rare 
occasions.  They said their customer satisfaction surveys showed that 91% rated their 
service as good or excellent and 92% would recommend Top Up TV to a friend.  They said 
the nature of the service was also made clear to customers at various points before they 
purchased Top Up TV and provided examples of in-store displays and packaging which 
detailed the times of the channels.  They said telephone customers would also be advised 
of the times of the channels when they called to make enquiries so it would be very 
unlikely for someone to purchase the service without being fully aware of how it worked. 
 
We accepted that previous revisions to advertising for Top Up TV had gone some way to 
avoiding the likelihood of misleading viewers.  However, we considered that the extent of 
the particular characteristics to the service, and the lack of clear information about them in 
the ad, was still likely to mislead some viewers.  We considered the Top Up TV service to 
be very different from that of standalone channels such as BBC3, BBC4 or MORE4 as 
these channels were free-to-view and did not stop or start mid-programme.  Neither did we 
accept that the examples of channels shown at platform-specific times were applicable as 
they were for single channels on a platform of many, whereas all of the Top Up TV 
channels were shown for less time than on other platforms.  We did not consider that 
viewers would understand “Channels are broadcast at Top Up TV specific times” to mean 
that the channels would be shown for less time overall and that some programmes, which 
were available on other platforms, would therefore be missing from the Top Up TV 
schedule.  We considered the text was unclear.  Viewers may have interpreted it to mean 
that Top Up TV broadcast the same output for these 11 channels as other platforms (e.g. 
Sky) but just at different times of the day.  Furthermore, Guidance note No. 1 (section 2a) 
with which licensees are obliged to comply by virtue of rule 5.4.2 of the CAP (Broadcast) 
TV Advertising Standards Code states that the principal offer and any important 
qualifications to it should not normally appear only in the form of onscreen text.  We 
considered that the particular characteristics were an important qualification and therefore 
should have appeared in a form other than just on-screen text (for example in the 
voiceover).  We considered the ad breached the Code and advised the BACC and Top Up 
TV that they would need to make the particular characteristics to the service sufficiently 
clear and prominent in all future advertising to avoid further action in view of the three 
previous adverse adjudications on the issue since 2004. 
 
The TV ad breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading advertising), 5.2.3 (Qualifications) and 5.4.2 (Superimposed text) and should 
not be shown again in that form. 
 
2. Complaint upheld 
Top Up TV said the text in the ad they provided to Argos was legible and that it served to 
inform viewers of the relevant conditions of the service. 
 
We noted that the ad included text which outlined the broadcast times for each channel.  
However, we considered the text was too small for most readers to be able to read. 
 



 7

The Argos catalogue ad therefore breached CAP Code Clause 7.1 (Truthfulness) and 
should not be published again without making the channel broadcast times larger. 



 8

ADVERTISER:  Vectone Bangla 
 
BROADCASTER: Vectone Bangla  
 
Date:    1 March 2006  
 
Media:    Television  
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
Khola Bazaar, a teleshopping presentation broadcast in Bengali on Vectone Bangla, 
offered viewers the opportunity to buy and sell their own items with Vectone Bangla as the 
intermediary.  Details of the goods offered were shown in English on the left-hand side of 
the screen.  A reference ID was given for each item together with the full name of the 
seller, the location, the product and a description of the goods.  These ranged from mobile 
phones, bicycles, laptops, cars, renting and selling houses, and selling land.  The 
presenter described the goods and talked about previous selling successes.   
 
On-screen text, also in English, at the bottom of the screen said "To leave the message 
call xxxx  Calls cost 50p a min" and "To retrieve the message call xxxx Calls cost 50p a 
min".  Rolling text said "Send text message to xxxx Start with BANGLA followed by space 
followed by your message".   
 
1. A viewer was concerned that Khola Bazaar was repeated the day after the live 
broadcast, still showing the premium rate telephone numbers.  He said there was no 
indication that the programme was a repeat and viewers could not bid for the goods.  
 
2. We were concerned the on-screen text was not legible.  
 
ADJUDICATION: 
1. Complaint upheld 
Vectone Bangla explained that when viewers left details of the items they were offering for 
sale they received a password to a personal voice mailbox.  Viewers wanting to buy 
goods, having registered in a similar way, called or texted the premium rate telephone 
number on screen to access the seller's mailbox and make an offer.  Sellers could check 
messages left by potential buyers on their personal voice mailbox by telephoning the same 
premium rate telephone number, as could purchasers to see if they had been successful in 
their bid.  Vectone Bangla said that Khola Bazaar was no longer being broadcast.  
 
Vectone Bangla said that the premium rate telephone numbers on screen during the 
repeats were not displayed for viewers to participate in the programme but to leave a 
message for the seller of an item or for the seller to retrieve their messages.  They said 
this was clearly stated on screen.  
 
The ASA noted the on-screen text gave telephone numbers to call to either leave or 
retrieve messages, but there was no noticeable warning that the programme was a repeat.  
We were concerned that viewers might ring the premium rate number to leave offers for 
items that could already have been sold.  Although Vectone Bangla had been helpful in 



 9

providing a translation of the programme and explaining how it worked, despite repeated 
requests, they failed to respond to our specific questions on what safeguards were in place 
to stop viewers bidding on items that had already been sold.  Therefore, with no evidence 
to suggest that viewers would be aware the programme was a repeat and no mechanism 
in place to prevent them from making offers on items that could not be supplied, we 
considered the advertising misleading.  
 
2. Upheld 
Vectone Bangla said CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rule 5.4.2 
(Superimposed text) stated text in ads must be legible.  They considered that, although 
small, the on-screen text in Khola Bazaar was legible and complied with the Code.  
However, since Khola Bazaar was last broadcast, they had increased the size of all 
superimposed text on their channel, with the exception of the channel logo.   
 
We did not consider that the text size in Khola Bazaar was large enough.  Code rule 5.4.2 
also stated text in ads must comply with BCAP Guidance Text and Subtitling in Television 
Advertisements.  The guidance explained that preferred text height is 16 television lines 
high, and that no text should be less than 14 lines high.  In the case of the on-screen text 
in Khola Bazaar the height was seven lines high.   
 
The advertising breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading advertising) and 5.4.2 (Superimposed text). 


