
Advertising Standards Authority         

Broadcast Advertising 
Adjudications  
 
21 December 2005 

 



 2

ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT 
 
Beiersdorf UK Ltd t/a Nivea …………………………………………………………………… 3 
 
British Telecommunications plc UK (BT) …………………………………………………... 5 
 
Burger King Ltd …………………………………………………………………………………. 7 
 
Digital Radio Development Bureau (DRDB) ……………………………………………...... 8 
 
House Buyers Ltd (Housebuyers UK) ……………………………………………………... 11 
 
IBM United Kingdom Ltd ……………………………………………………………….. 13 
 
United International Pictures ………………………………………………………………... 14



 3

ADVERTISER:   Beiersdorf UK Ltd t/a Nivea 
 
AGENCY:   TBWA\ London Ltd 
 
Date:    21 December 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
A TV ad for Nivea Body Triple Action Conditioning Lotion showed a woman in a room 
using the product. The voiceover said "Discover an easy way to care for your body. New 
Nivea Body Triple Action Conditioning Lotion. It protects. It tones. And it smoothes. That's 
triple active care in just one bottle." On-screen text said "82% agreed minimum 95 women 
tested.” 
 
A viewer complained that the claim the product could "tone" was unscientific, because it 
was based on auto-evaluation which was not a valid method of verifying such a claim. 
 
ADJUDICATION: Complaint not upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said that, as the ad made clear the 
basis of the claim, viewers would not be misled about the product's ability. They said self-
testing was the most effective and appropriate method to support a toning claim because it 
was more consumer relevant than other technical testing methods available to Nivea. They 
said the evidence demonstrated that, in normal use, consumers could reasonably expect 
to experience similar benefits to the 95 respondents. They said they considered the 
majority of viewers would accept that most, if not all moisturisers, have a toning effect 
simply by their application and massage into the skin. They said it was not unscientific to 
use this test method as it was the most appropriate and adequate for such non-
groundbreaking claims. They said they considered the substantiation was robust and 
followed sound methodology and, in essence, supported the claim about toning. 
 
Nivea said feedback from the use of their products by consumers was very relevant 
evidence and very valuable to them. They said scientific studies were important to show 
an effect was measurable and statistically valid but if it could not be perceived by the 
consumer using it in their own home then it would fail to satisfy a consumer's expectations. 
They said the ad was not trying to deceive and the source of the data was clearly shown 
on screen. 
 
The ASA considered that most viewers understood "toning" to be a relatively minor and 
temporary "tightening" of the skin. We further considered that all moisturisers "toned" skin 
through a combination of the effect of applying the product (massage) and the effect of the 
product itself (moisturisation). We therefore did not expect skin "toning" claims to be 
supported by independent scientific evidence. We noted that Nivea had used feedback 
provided by a group of 95 women (50% of whom were already users of Nivea body 
products) to support the claim. However, we considered "it tones" was acceptable in the 
ad without detailed scientific evidence and that Nivea had chosen to reinforce their view of 
the likely effect of the product by referring to self-test studies. We therefore did not 



 4

consider the ad was likely to mislead viewers as to the potential effect of the product on 
skin. 
 
We investigated the ad under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading advertising), 5.2.1 (Evidence), 5.2.2 (Implications) and 8.1.1 (Assessment of 
claims) but did not find it in breach.



 5

ADVERTISER:   British Telecommunications plc UK (BT) 
 
AGENCY:     Abbott Mead Vickers BBDO Ltd (AMV BBDO) 
 
Date:      21 December 2005 
 
Media:    Radio and press 
 
No. of complaints:   2 
 
 
COMPLAINT: 
A radio ad for the service BT Privacy invited listeners to register for the “free sign-up 
service to help you block unwanted sales calls and enjoy your privacy in peace”. 
 
A press ad said “Uninterrupted time with your family is priceless. With BT Privacy it’s now 
also free … BT has launched free BT Privacy, a sign up service that helps block unwanted 
sales calls. It also gives you free Caller Display* so you can check who’s on the end of the 
line before you pick up, or more to the point, before you decide not to”. The asterisk led to 
small print text that said “BT line required. Customers with other call providers eligible if 
they have made some calls with BT … Conditions apply”. 
 
1. A listener, who paid line rental to BT but had his calls charged by another operator, 
believed the radio ad was misleading for not explaining that you also had to take calls from 
BT to obtain the service. 
 
2. A competitor, Telecom plus plc, believed that it was misleading for the press ad to 
describe the BT Privacy service as “free” because they believed it was permanently 
available to all BT customers as part of their package. They believed it should be 
described as “inclusive”. 
 
3. The ASA challenged whether the use of the word “free” in the radio ad was misleading if 
the BT Privacy service was included as part of a package. 
 
ADJUDICATION: 
1. Complaint upheld 
The Radio Advertising Clearance Centre (RACC) said they had been given the wrong 
information at the time the ad was cleared and that, in order to sign up to BT Privacy, 
customers were required to take some calls as well as line rental from BT. AMV BBDO 
echoed this, adding that they would ensure all future ads made this condition clear. 
 
We welcomed the assurance for the future, but considered that listeners would infer from 
the ad that the service was available to all BT customers, not just those who took both 
calls and line rental from BT. 
 
The ad breached CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code section 2, rule 3 
(Misleadingness) on this point. 
 
The ad must not be transmitted again in that form. 
 



 6

2. & 3. Complaint not upheld 
BT believed BT Privacy could not be considered an element of the line rental package 
because customers who paid for line rental only and did not make calls with BT were not 
eligible to sign up for it. They therefore believed it was acceptable to describe it as “free”. 
 
AMV BBDO made a similar argument for the radio ad – because BT Privacy was not 
available to all customers using a BT Together package (for example, customers who 
made all their calls with another provider and those who did not opt in to receive the 
service), they did not believe it could be seen as being part of a package. 
 
We understood that BT Privacy was permanently available without charge to customers 
who took line rental and who made some calls with BT. Until relatively recently, however, 
those same customers would have paid an additional cost for a substantial part of the 
service, Caller Display. The cost that customers paid for their BT package, both before and 
after the introduction of BT Privacy and whether or not they signed up for it, had not 
increased. Neither would the cost of the package decrease if customers did not sign up for 
BT Privacy. 
 
Because BT Privacy was optional and those customers who did not sign up paid the same 
for their package and because a substantial element of BT Privacy, Caller Display, was 
still a chargeable additional feature for those who were not eligible for it, we considered it 
was acceptable to describe BT Privacy as “free”. The CAP (Broadcast) Help Note on 
“Free” Claims, however, which also reflects the policy on non-broadcast ads, states “if an 
extra element is added … to form a more attractive product, the element could be 
described as ‘free’ for a reasonable period as long as the original package (without the 
extra element) had been available beforehand at the same price, again for a reasonable 
period. The periods that would be regarded as ‘reasonable’ would have to be judged 
according to the circumstances”. 
 
If the “free” claim was to be used again in future, we advised BT and, in the case of 
broadcast ads, the clearance body (in this case, the RACC) to seek advice from the 
appropriate CAP copy advice team (for non broadcast ads) or the BCAP Code Policy team 
(for broadcast ads) on the interpretation of a “reasonable” period of time. 
 
The radio ad was investigated under CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code 
section 2, rule 3 (Misleadingness) and the press ad under CAP Code clauses 7.1 
(Truthfulness), 15.3 (Prices – one product dependent on purchase of another) and 32.3 
(Free – when included in the package price) but the ads were not found in breach on these 
points.



 7

ADVERTISER:   Burger King Ltd 
 
AGENCY: Delaney Lund Knox Warren & Partners Ltd  

(DLKW & Partners Ltd) 
 
Date:    21 December 2005 
 
Media:    Television 
 
No. of complaints:  82 
 
 
COMPLAINT: 
A TV ad for Burger King showed a man in a field singing "1.99er. They're only 1.99". 
Towards the end of the ad a cow walked past in the background wearing a blanket with the 
Burger King logo. 
 
Viewers complained it was offensive to show a live cow in an ad for Burger King, who sold 
beef products. Others said it was especially offensive to show the cow with the logo on its 
back. Some complainants, who were vegetarian, said they found it distressing. 
 
ADJUDICATION: Complaints not upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said they accepted that viewers, 
including meat-eaters, would not necessarily want to be reminded where meat products 
came from. However, they did not feel there was such a close link between the passing 
cow and Burger King products to cause widespread or serious offence. 
 
DLKW & Partners Ltd said the ad was based on a country singer musing about the 
wonders of the countryside whilst singing the 1.99 tune. The cow was used as one 
element amongst others to recreate the country environment. They said the intention of 
the cow was to create humour by drawing attention to the Burger King logo in an engaging 
way. They said they had not intended to draw a direct parallel between the product and the 
animal. 
 
The ASA appreciated that some viewers would consider it to be in poor taste to feature a 
live animal in an ad for a product containing its meat, advertising the product on its back. 
However, we have to judge between poor taste (i.e. disagreeable or uncomfortable 
viewing but which would be permitted under the Code) and serious or widespread offence 
(i.e. deeply upsetting or distressing to either a majority or a particular section of the 
audience and which would be considered a breach). Whilst we recognised that some 
viewers would find the link between the cow and the product distasteful and too direct an 
approach, we did not consider it was likely to cause serious or widespread offence against 
general public feeling. 
 
We considered the ad under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 6.1 
(Offence) and 6.3 (Personal distress) but did not find it in breach. 



 8

ADVERTISER:  Digital Radio Development Bureau (DRDB) 
 
AGENCY:   Radioville Ltd 
 
Date:    21 December 2005  
 
Media:    Radio  
 
No. of complaints:  10 
 
 
COMPLAINT: 
Four radio ads for DAB digital radios featured various comic scenarios. One ad was set in 
a shop trying to sell analogue radios; another was set in a dirty kitchen which went 
unnoticed because of a DAB radio; one focused on an unwanted gift of an analogue radio; 
while the fourth featured the rejection of an analogue radio from a bring-and-buy sale. All 
the ads said "DAB digital radios - around twice as many stations all in digital quality 
sound." The ad set in the dirty kitchen said "... with a digital radio there is no irritating hiss 
and crackle ..." 
 
Ten listeners believed the ads to be misleading for a number of reasons.   
 
1. Five listeners said it was untrue that there were around twice as many radio stations 
with DAB.  
 
2. One listener said the number of radio stations was dependent on the type of DAB radio 
purchased. 
 
3. Four of the listeners also pointed out that digital radio was not available in all areas. 
 
4. Four listeners also said the reception and quality was poor in some areas and not "hiss-
and crackle-free" as claimed.  
 
ADJUDICATION: 
1. Complaint not upheld 
The Radio Advertising Clearance Centre (RACC) said that before they cleared the ads 
they received substantiation from the Digital Radio Development Bureau (DRDB) relating 
to the number of DAB stations available compared to analogue radio. In light of this 
information the claim was changed from "at least twice as many stations" to "around twice 
as many stations." They received confirmation from DRDB that the sample was 
representative of the country as a whole.  
 
DRDB said the claim referred to licensed commercial or BBC radio services available on 
FM or AM on a standard home radio device. It did not include foreign language stations, 
shortwave radio broadcasts, Restricted Services License (RSL) services, or any other non-
traditional radio services. They explained that they had undertaken extensive research into 
the number of stations available to listeners via analogue and DAB radio, but it was 
impossible for them to check every postcode in the UK. In the 38 major areas they had 
looked at, consumers could receive double or more than double the number of stations 
with DAB than analogue radio. In other less populous areas the figure was slightly less 



 9

than double. The wording of the scripts had been changed to reflect this so as not to imply 
that listeners were sure to receive exactly double the stations.  
 
The ASA agreed that the majority of listeners were likely to consider the claim referred to 
licensed commercial and BBC radio stations, and would not consider the claim referred to 
all stations in particular those listed above by DRDB. We also agreed that the survey had 
shown the number of DAB stations in the areas surveyed to be about double that of 
analogue, and considered the size of the sample areas to have been sufficient to give a 
general overview. We believed that listeners would understand that "around twice as 
many" meant that in some areas there were slightly more and in others slightly fewer 
stations. 
 
2. Complaint not upheld 
DRDB said that there were only two types of DAB radio available. One received just DAB 
broadcasts and the other received both DAB and analogue broadcasts. However, they 
said that both types received more stations than an analogue-only radio.  
 
We noted the ads were about the number of digital stations available.  Both types of DAB 
radio sets were able to provide these. Although a consumer might be disappointed in 
being unable to access analogue stations on a DAB-only radio, we did not consider that it 
made the claim misleading.    
 
3. Complaint upheld 
DRDB agreed that digital radio was not available in all areas. They said DAB digital radio 
broadcasts were available to just over 89% of the UK population. They quoted a recently 
published Ofcom report, The Communications Market 2005, which said "DAB digital radio 
coverage of households has been improving rapidly over recent years with the majority of 
the population now being covered by at least one multiplex, and most by three or more." 
DRDB said that no radio service, analogue or DAB, was accessible via a radio set to the 
entire population, and that neither Classic FM nor the BBC claimed 100% coverage for any 
of their national services. They said the ads had not claimed DAB was available 
everywhere or wherever analogue existed. The ads simply implied that where DAB was 
available the number of services would increase. DRDB added that retailers were able to 
perform coverage checks for consumers at the point of purchase.  
 
We acknowledged that DAB coverage was relatively high, but there were still a number of 
areas across the country unable to receive the service. Although the ads had not claimed 
total coverage, neither had they warned that digital radio was not available to everyone. 
Digital radio is still a relatively new service which many listeners would have been 
unfamiliar with and therefore unaware of the geographical restrictions. We considered that 
a warning of availability should have been included in the ads.  
 
4. Complaint not upheld 
The RACC supplied us with evidence from an experienced electronics engineer. He 
explained that in analogue radio transmissions, towards the edge of a coverage area the 
signal gradually faded until it got lost in the background noise. As DAB was a digital 
technology it was either on or off, with the signal being the same right up to the coverage 
limit. With an analogue radio signal, as the signal faded the signal-to-noise (hiss) ratio was 
reduced and the level of hiss behind the signal became more audible. Crackle on an 
analogue radio was caused by analogue electrical interference from items such as fridges, 



 10

thermostats, or motors. However, as the DAB signal was digital the set decoded all of the 
relevant programme information and ignored any hiss or electrical interference that would 
have been audible on an analogue broadcast.  
 
DRDB said that reception would be clear and interference-free when listening to a DAB 
station within its prescribed and licensed transmission area. It explained that local and 
regional DAB services were licensed to be received within a designated area. Because 
DAB was a land-based transmission network, there came a point where a particular station 
was no longer within its licensed coverage area. DRDB told us that beyond the borderline 
of coverage, listeners might still be able to receive the station but with a slight degradation 
of signal. However, they said "hiss and crackle" did not exist on DAB.  
 
We noted that the ads had referred to "digital quality sound", not sound quality generally. 
The claim in the ad had said there was no "... irritating hiss and crackle" with digital radio, 
and the evidence confirmed this was eliminated with digital broadcasting. The ads had not 
claimed that all sound degradation was eliminated. Although we understood that the signal 
might be weaker in borderline areas of transmission and there might be interference in 
certain circumstances, it would nonetheless not generate hiss and crackle. We considered 
therefore that the claim was justified.    
 
The ads were in breach of CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code section 2, 
rule 3 (Misleadingness) for not making it clear to listeners that digital radio was not 
available in all areas. 



 11

ADVERTISER:  House Buyers Ltd (Housebuyers UK) 
  
BROADCASTER:  Lincs FM 
    
Date:    21 December 2005  
 
Media:   Radio 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
A radio ad for Housebuyers UK said “… replace the timewasters with someone whose 
business is buying – Housebuyers UK. We’ll arrange an independent evaluation and make 
a decision within ten days. Usually we’ll pay the market price and complete within 28 days. 
We’ll then refund the valuation and survey costs and 50% of your legal fees. You could 
even arrange to rent it from us after the sale. Forget the timewasters, call Housebuyers UK 
… or visit Housebuyersuk.com. Conditions apply”.  
 
One listener complained that the claim “usually we’ll pay the market price” was misleading, 
because Housebuyers UK made her a significantly lower offer on her property than several 
other private buyers. 
 
ADJUDICATION: Complaint not upheld 
The Radio Advertising Clearance Centre (RACC) said receiving higher offers from private 
buyers was not necessarily significant because private buyers may not have the detailed 
knowledge of the housing market or the expertise to assess the value of a particular 
property that professional surveyors had. They sent information from the terms and 
conditions section of Housebuyers UK’s website that explained why they could not always 
offer the market price for all properties.  
 
Housebuyers UK said they had hundreds of satisfied customers. They said they had been 
advised by their advertising agency to state “usually” to make clear they could not 
guarantee to offer market price for all properties and to avoid misleading consumers. They 
explained there were many situations that could affect the amount they offered, for 
example, if there was any structural damage to the property, or the property had no central 
heating or double glazing, but in most cases they were able to offer market price. They 
said, if they discovered one of their surveyors had made a mistake in the evaluation or, if 
they discovered customers had received incorrect information about the valuation of their 
property, they would return those customers’ valuation fees in full. They sent a letter of 
assurance that over the last six months, 100% of the offers they made to consumers were 
the full market price as recommended by an independent valuer. They also sent the 
independent valuers’ assessment forms for a selection of properties over the last four 
months and copies of letters sent to the owners confirming that they would purchase their 
houses for the prices quoted in the independent valuers’ assessment: i.e. the market price.   
 
The ASA understood Housebuyers UK had made the claim in order to avoid misleading 
consumers that they would always offer the market price. Although we acknowledged the 
listener had been offered more for her property from private buyers, this did not in our view 
render the claim misleading. We were satisfied from the information provided by 



 12

Housebuyers UK that they did, in most cases, offer the market price. We considered that 
listeners would understand “market price” in the context of this ad to mean the price 
quoted by an independent valuer and not the inflated price a purchaser might be willing to 
offer, for example, for a property near a school. 
 
The ad was investigated under CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code 
section 2, rule 3 (Misleadingness) but was not found in breach. 
 



 13

ADVERTISER:  IBM United Kingdom Ltd 
 
AGENCY:   Ogilvy & Mather Ltd 
 
Date:    21 December 2005  
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  2 
 
 
COMPLAINT: 
An ad for IBM’s Radio Frequency Identification (RFID) technology for labelling and tracking 
goods in transit showed a delivery vehicle being halted by a help desk on a remote road. 
To the driver’s surprise, the help desk operator said that the boxes aboard the vehicle had 
informed her that the vehicle was headed in the wrong direction. She said “RFID. Radio 
tags on the cargo. Helps track shipments.” The ad ended with the following text: “Inventory 
off track? IBM can help. On demand business.” 
 
Two viewers believed the ad was misleading. They said RFID technology only had a short 
range, and so while it could be used to locate and track goods within a building it could not 
be used at greater distances as implied in the ad. 
 
ADJUDICATION: Complaint not upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said that the sudden appearance of 
the help desk operator implied that the scene was meant to be taken as fantasy rather 
than literally, and as a metaphor for what IBM’s systems could provide in the way of 
solutions to problems. They did not believe the ad was claiming that RFID could always 
solve problems of misdirection, but that it could help track shipments. 
 
IBM said that RFID technology could be used to track goods as they were moved 
between, for instance, a warehouse and a delivery vehicle. They said that the claim 
assumed that a vehicle had an on-board computer, in which case that computer would 
have a record of the packages on-board and their destinations. In that situation, the short-
range capabilities of RFID would enable RFID to communicate with the computer to keep 
track of which packages left the vehicle at which destination. They said the on-board 
computer would consequently inform the depot if the direction of the vehicle did not match 
the destination of any of the packages on-board. 
 
The ASA considered the overall impression of the ad was that RFID technology could 
assist in tracking the delivery of individual packages from a vehicle and, by extension, the 
vehicle’s location, but not that it would necessarily do this on its own. We understood that 
the advantage RFID technology gave in this situation was that, in conjunction with it, the 
vehicle’s on-board computer could tell the depot which goods were still on-board, rather 
than just the direction of the vehicle. We therefore agreed that the ad was not misleading. 
 
The ad was investigated under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading advertising), 5.2.1 (Evidence), 5.2.2 (Implications) and 5.2.3 (Qualifications) 
but was not found in breach. 



 14

ADVERTISER:  United International Pictures  
 
BROADCASTER  British Sky Broadcasting Group Plc (BSkyB) 
 
Date:    21 December 2005  
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  7 
 
 
COMPLAINT: 
A TV ad for Green Street an 18 certificate film about football hooliganism, contained 
several fight sequences, scenes of mob behaviour and showed a building being 
firebombed. 
 
1. Five viewers objected to the ad being shown before 9 pm and in the early afternoon, 
during football matches, when it had been seen by children; 
  

 2. Three viewers complained that the scheduling of the ad during football matches 
glamorised hooliganism and 
 
3. One viewer, a pub landlord, said it was irresponsible to show an ad that depicted 
football hooliganism and mob behaviour on a channel broadcast directly into pubs when 
consumers were watching football matches. 

 
ADJUDICATION:  
1. Complaint not upheld 
BSkyB said the ad had been given a post 9 pm restriction by the Broadcast Advertising 
Clearance Centre (BACC) but explained that it had not been transmitted on any direct-to-
home Sky Sports channel before then. They explained the ad had only been broadcast 
before 9 pm on their Sky Sports pub feed which was received only in licensed premises.  
They said they scheduled the ad during afternoon matches because the Sky Sports pub 
feed was aimed at viewers aged 18 years and older and they believed that was the typical 
audience they would reach in licensed premises. BSkyB believed there would have been a 
smaller percentage of viewers under-18 years of age watching the ad in the pub than at 
home after 9 pm watching on direct-to-home channels. They said it was a legal 
requirement of pubs that children were accompanied by an adult and therefore any 
children who saw the ad in that environment would have been supervised. They said it 
was the responsibility of adults who took children into pubs to exercise a greater degree of 
responsibility over what they allowed children access to. 
 
The ASA acknowledged the ad was shown only before 9 pm through Sky Sports’ pub feed, 
which was broadcast only into licensed premises. Although we noted some viewers’ 
children had seen it, we considered the vast majority of viewers watching the ad in 
licensed premises would have been 18 years old and over. We acknowledged some 
consumers may not realise there was a difference in ads broadcast throughout the day on 
pub-dedicated channels and on domestic channels but, because the ad was not shown on 
Sky’s domestic channels before 9 pm, and, because it was unlikely to be seen by 



 15

significant numbers of children when broadcast in licensed premises, the scheduling was 
not inappropriate.  
 
2. Complaint not upheld 
BSkyB believed the ad was clearly a trailer for a film and therefore did not condone football 
hooliganism. They said they had followed the scheduling restrictions agreed by the BACC 
and believed, because there was no restriction on showing the ad during football matches 
after 9 pm on commercial channels, it was not irresponsible to position the ad around 
football matches.  
 
Although we acknowledged some viewers had found the scheduling distasteful, we 
considered adults would realise the ad was for a film and as such they would be unlikely to 
interpret it as condoning or encouraging violence. 
 
3. Complaint not upheld 
BSkyB said they had not been advised by the BACC that the ad could not be shown on 
channels broadcast exclusively to pubs or were aware that any such restriction existed. 
 
We noted viewers’ concerns that it was irresponsible to schedule the ad around football 
matches and to show it in pubs where consumers were likely to be drinking. We 
considered, however, that viewers watching the ad in licensed premises would be able to 
distinguish between real and movie violence and did not believe the scheduling was 
irresponsible or that showing the ad on a pub feed would have an impact on the way 
viewers would interpret it. 
 
The ad was investigated under CAP (Broadcast) Rules on the Scheduling of Advertising 
rules 4.1.1 (General principles), 4.2.3 (Treatments unsuitable for children) and CAP 
(Broadcast) TV Advertising Standards Code rule 6.1 (Offence), 6.2 (Violence and Cruelty) 
and 7.3.7 (Use of scheduling restrictions) but was not found in breach. 


	COMPLAINT:
	COMPLAINT:

